PrimeQ - En partner. Många specialister.
Alla ska kunna se vilka företag som får stöd

Alla ska kunna se vilka företag som får stöd

Omvärldsbevakning - 5 maj, 2021

Regeringen vill häva sekretessen kring stödet för korttidspermitteringar. Enligt Tillväxtverket kan ett sådant beslut skada arbetsgivare.

Medborgarnas rätt att veta vart skattepengarna går står emot företagares rätt att hindra insyn.

11 mars föreslog regeringen att sekretess inte ska gälla för beslut om stöd enligt lagen om stöd vid korttidsarbete. Detta för att tillgodose intresset av insyn.

Stödet ges för att lindra följderna av pandemin.

Regeringens förslag innebär att offentlighets- och sekretesslagen måste ändras. Enligt förslaget ska ändringen träda i kraft 1 augusti.

Men för ansökningar om stöd som har kommit in före 22 oktober 2020 ska de nya reglerna, enligt förslaget, gälla först från och med 21 oktober 2021.

Tillväxtverket, som hanterar stödet, har tidigare sagt att hävd sekretess kring detta stöd kan skada arbetsgivare.

Therese Andersson, affärsområdeschef Medlem på FAR, säger att FAR inte tar ställning i frågan om insyn och offentlighet:

– Från FAR:s sida vill vi framföra att vår roll i korttidsstödet är att stötta våra medlemmar så att de kan hjälpa företagen att få rätt stöd i rätt tid, och att det är rätt företag som får stöden. Däremot tar FAR inte ställning i insyns- och offentlighetsfrågan, det är en fråga för regeringen, säger Therese Andersson i ett skriftligt uttalande till Resultat.

Texten publiceras i samarbete med tidningen resultat

Källa: FAR.se
Källa: Tillvaxtverket.se

Förslag på annan läsning

Ny 112-app från SOS Alarm


SOS Alarm lanserar idag en 112-app. Appen har bland annat tagits fram för att människor ska kunna få snabb, relevant och pålitlig information om akuta händelser som inträffar i ens närhet.

Så skyddar du ditt företag mot utpressningsattacker


Under 2020 ökade antalet utpressningsattacker med sju gånger jämfört med föregående år, enligt en rapport från BitDefender. Förutom att antalet har ökat, har tillvägagångssätten även utvecklats och intagit nya former. Dessutom har angriparna utökat sin målgrupp, och riktar nu in sig även på små och medelstora företag.

Microsoft – ett av de mest använda varumärkena för nätfiskeförsök


Enligt IT-säkerhetsföretaget Check Points senaste publicering Brand Phishing Report toppar Microsoft listan på de mest använda varumärkena för nätfiskeförsök under det fjärde kvartalet 2020. Med på listan finns även DHL, LinkedIn, Amazon och IKEA.