Bedragare utger sig vara Tele2

Bedragare utger sig vara Tele2

Omvärldsbevakning - 11 juni, 2021

Bedragare tar kontakt via telefon

Säkerhetskollen.se rapporterar om bedragare som utger sig vara Tele2s ekonomiavdelning för att tömma personers bankkonton genom vishing (också kallat röstfiske). De hävdar att personen betalt in för mycket på sin senaste faktura och ska få tillbaka pengar. För att få tillbaka pengarna måste personen godkänna överföringen via BankID vilket kan få förödande konsekvenser och kontot kan tömmas på några minuter.

Tele2 kommer aldrig att ringa upp dig och be dig signera något med BankID

Tele2 använder sig inte utav telefonsamtal för att justera fakturor utan detta sker per automatik på nästkommande faktura. De få tillfällen som Tele2 kontaktar sina kunder direkt ber de aldrig kunden att identifiera sig eller godkänna något genom BankID utan detta sker endast när kunden självmant ringt upp Tele2 i något ärende.

Var uppmärksam och godkänn/signera aldrig något med BankID om du inte är säker på vad ärendet gäller!

PrimeQ har tidigare skrivit om ökade fall av cyberbedrägerier. Vill du läsa mer? Besök våra tidigare artiklar:

Källa: Säkerhetskollen.se

Förslag på annan läsning

Fem gånger vanligare med mobila hot i Sverige än resten av världen


Kriminella fortsätter att utnyttja coronapandemin för att lura människor via mejl, sms och telefon.

Callcenter – ännu ett knep hackare använder sig utav för att lura personer


Microsoft går ut med en varning för Bazarcall, en grupp cyberkriminella, som använder sig utav callcenter för att lura personer att ladda ned skadlig programvara.

Varannan svensk använder samma lösenord på flera olika tjänster


I en undersökning av företaget Trend Micro Vision One kan man läsa att så många som varannan svensk använder samma lösenord på flera olika plattformar, något som är ett bevis på slarv men även bristande kunskap inom IT-säkerhet.