PrimeQ levererar IT-drifttjänster där våra kunder köper en tjänst, funktion eller process med garantier på önskad tillgänglighet.
Inom området ekonomi- och lönetjänster arbetar auktoriserade redovisningskonsulter och vi erbjuder tjänster från löpande bokföring till årsbokslut och deklarationer.
Vi erbjuder lösningar som kan innehålla allt från verksamhets/behovsanalys och processkartläggning till systemleverans och support.
Smarta telefonilösningar för alla typer av företag. Lättanvänt, prisvärt och med tillgänglig support med lång erfarenhet av telefonitjänster.

Bluffakturornas tid är här – vad gör du om du blir utsatt?

Omvärldsbevakning - 1 juli, 2020

Allt från tjänster och produkter till gratisprover

Det har varit en ökning av olika cyberattacker under Corona pandemin och det syns nu även en kraftig ökning av antal anmälda bluffakturor. Enligt P4 Skaraborg har antalet anmälningar om bluffakturor fördubblats under mars och april jämfört med tidigare år. Detta kan vara ett tecken på att bedragarna utnyttjar det faktum att många arbetar hemma.

Bluffakturor, eller fakturabedrägeri, innebär att blufföretag kräver en betalning på en vara eller tjänst som du aldrig beställt eller fått levererad. Det kan handla om allt från produkter eller tjänster till gratisprover. Trots att du som företagare tackar nej till erbjudandet skickas en, ofta kraftig, faktura.

De stora utskicken som har gått ut och som många har hört av sig kring är fakturor på alkogel och desinfektionsservetter. Det kan handla om rena bluffutskick, alltså massutskick där man bara får en faktura som är helt falsk rakt igenom, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert vid Svensk Handel, till TT.

Vi har listat fem tips för hur du undviker riskerna och hur man som företag hanterar bluffakturor

  1. Tydliga rutiner. Se över era rutiner för attestering och var noga med att förankra dem internt så att alla vet vad som gäller. Speciellt under semestertider och tider som dessa när en del av ordinarie personal ofta inte är på plats. Boka in ett informationsmöte via exempelvis Microsoft Teams och informera kring riskerna och rutinerna. Glöm inte att bjuda in både ordinarie och extrapersonal.
  2. Lista godkända leverantörer. Uppdatera er leverantörslista över godkända leverantörer för att snabbt upptäcka företag som inte finns med.
  3. Bluffakturor ska bestridas, inte betalas. Förbered ett standardbrev där okända fakturor bestrids och avtalsunderlag efterfrågas som personalen sedan enkelt kan nyttja för att undvika att bluffakturorna skickas vidare till inkasso eller kronofogden. Brevet bör innehålla ett sakligt skäl till varför ni bestrider fakturan. Exempelvis ”Motsätter oss betalningsansvar då vi inte har beställt dessa varor eller tjänster.” Och var noga med att få kvittens på att bestridandet skickats, exempelvis via e-post.
  4. Ingå inga avtal under semestern. Undvik att acceptera någon form av inspelning via telefon samt att ingå några avtal under semesterperioden. Låt dessa ärenden vänta tills ordinarie personal är tillbaka på plats.
  5. Var skeptisk. Tänk till en extra gång innan ni tackar ja till gratisprover eller godkänner fakturor. Jobbar du extra över sommaren? Dubbelkolla med ansvarige när du känner dig tveksam.

Om du vill läsa mer om Svensk Handels varningslista över blufföretag eller vad du gör när du blivit utsatt kan du besöka svenskhandel.se eller polisens webbplats.

Källor:
Skatteverket
SvD

Förslag på annan läsning

Förlängd tid för avstämning – men inte för alla


Avstämningen av korttidsstödet är i full gång. I går kom beslutet att tiden för avstämning förlängs från två till fyra veckor. Men förlängningen rör inte dem vars avstämning slutade sista juni.

Trädgårdsarbete – rätt avdrag för rätt arbete


Gör du rutavdrag för trädgårdsarbete? Sedan 2019 kontrollerar Skatteverket rutavdrag för trädgårdsarbete. Kontrollerna visar att det är vanligt att personer felaktigt gör rutavdrag för arbeten som inte ger rätt till någon skattereduktion.

Cyberattackerna ökar – är du förberedd?


IT-säkerhetsföretaget Check Point har under de senaste två veckorna dokumenterat 192 000 cyberattacker per vecka relaterade till COVID-19. Detta är en ökning med 30% jämfört med tidigare period.