Från 1 september slutar Bolagsverket med manuell hantering av bevis

Från 1 september slutar Bolagsverket med manuell hantering av bevis

Omvärldsbevakning - 2 september, 2021

Bolagsverket upphör att skanna och mejla pappersbevis

Den extra service som Bolagsverket har tillhandahållit som går ut på att myndigheten skannat in pappersoriginal och mejlat dessa innan de har skickats med posten kommer nu att upphöra.

Det innebär att de bevis som utfärdas på papper också endast kommer att levereras på papper meddelar Bolagsverket på sin webbplats.

Det gäller följande bevis:

  • Registreringsbevis, engelskt
  • Certificate of good standing, engelskt
  • Engelskt intyg med bolagsordning på svenska
  • Engelskt intyg med stiftelseurkund på svenska
  • Engelskt intyg om postadressändring
  • Engelskt intyg för årsredovisning på svenska
  • Bevis på engelska ur näringsförbudsregistret
  • Bevis på engelska ur registret över fysiska personers och dödsbons konkurser
  • Bevis ur biträdesförbudsregistret.

Det nya tillvägagångssättet avser däremot inte digitala bevis, dessa beställs som vanligt.

En annan nyhet är att myndigheten kommer att sluta utfärda registreringsbevis på tyska. Då efterfrågan varit ytterst liten kommer de att utgå ur sortimentet.

Läs mer på Bolagsverkets webbplats

Texten publiceras i samarbete med tidningen resultat

Förslag på annan läsning

Extramaterial: En guide i e-postens vett och etikett


Välkommen tillbaka till en guide i e-postens vett och etikett! Vi har listat några extra tips på vad du kan tänka på när du ger dig in i e-postens värld.

Tillväxtverket senarelägger avstämningsperiod


Trycket på Tillväxtverket är stort. För att kunna hantera alla ansökningar om stöd för korttidsarbete och hantera dem rättssäkert, skjuter myndigheten upp öppningen av andra avstämningen till senare i september.

10 konkreta tips vid digitalisering


I dessa tider av generösa och välvilliga erbjudanden från olika leverantörer, både stora och små, är behovet av en tydlig och klar IT-policy större än någonsin. Det kan vara lockande att nappa på ett erbjudande om gratis molnlagring, videokonferenser osv. Hur kan vi då lösa utmaningen med att tillhandahålla lättanvända, säkra och prisvärda lösningar för våra "nya" arbetssätt? Här kommer några konkreta råd som kan fungera som en bra grund att börja ifrån.