PrimeQ - En partner. Många specialister.
Microsoft – ett av de mest använda varumärkena för nätfiskeförsök

Microsoft – ett av de mest använda varumärkena för nätfiskeförsök

Omvärldsbevakning - 27 januari, 2021

Cyberkriminella utnyttjar pandemin för att lura användare

Tidigare har det rapporterats om att antalet nätfiskeattacker kraftigt ökat till följd av att coronaviruset har spridits över hela världen. Nu publicerar Check Point en lista över de mest använda varumärkena vid nätfiskeförsök. Cyberkriminella utnyttjar dessa för att lura människor i samband med att deras beteenden har förändrats, genom att exempelvis arbeta hemifrån eller beställa allt fler varor online. Den nya taktiken märks tydligt genom att branscher såsom teknik, logistik och detaljhandel är de som används allra mest. Enligt rapporten användes teknikjätten Microsoft i 43% av nätfiskeförsöken under perioden oktober till december 2020, vilket är en ökning på 19% jämfört med kvartalet innan.

Attackerna genomförs genom att cyberkriminella sätter upp domännamn eller URL:er med namn som liknar dessa kända varumärken. De lockar sedan till sig användare till sidan genom att skicka ut sms eller e-post från samma avsändare. Väl på sidan uppmanas användaren att lämna ut sin personliga data såsom inloggningsuppgifter eller betalningsinformation genom ett formulär.

”En ändrad taktik för att öka chanserna att lyckas”

– Cyberkriminella ökade sina försök att stjäla människors personuppgifter under fjärde kvartalet 2020 genom att utge sig för att vara ledande varumärken, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point. Våra uppgifter visar tydligt hur de ändrar sin taktik för att öka chanserna att lyckas. Som alltid uppmuntrar vi användare att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter, och att tänka till två gånger innan de öppnar bilagor eller klickar på länkar i e-post, särskilt e-postmeddelanden som påstås komma från företag, såsom Microsoft eller Google, där det finns stora risker för bedrägerier.

De mest använda varumärkena för nätfiske under fjärde kvartalet 2020 var:

  1. Microsoft (relaterad till 43% av alla nätfiskeförsök globalt)
  2. DHL (18%)
  3. LinkedIn (6%)
  4. Amazon (5%)
  5. Rakuten (4%)
  6. IKEA (3%)
  7. Google (2%)
  8. PayPal (2%)
  9. Chase (2%)
  10. Yahoo (1%)

Vill du veta mer om hur ni kan skydda er företag mot nätfiske- eller virusattacker?

Källa: Check Point

Läs hela rapporten och se exempel på hur olika varianter på phishingmejl kan se ut här

Förslag på annan läsning

Office 365 byter namn till Microsoft 365


Under våren kommer Microsoft att byta namn på vissa produkter i Office 365 till Microsoft 365. De nya namnen kommer att gälla från den 21 april 2020.

Från 1 september slutar Bolagsverket med manuell hantering av bevis


Den extra service som Bolagsverket har tillhandahållit som går ut på att myndigheten skannat in pappersoriginal och mejlat dessa innan de har skickats med posten kommer nu att upphöra.

Larm om ökning av ransomware


Säkerhetsforskare varnar för ökningen av ransomware. Koden riktar in sig på såväl företag som offentliga verksamheter och privatpersoner.